Digiä TAOKissa

Esittelimme 2.2.2016 opettajafoorumissa TAOKin henkilökunnalle digimentoritoimintaa TAMKissa. Esittäytymisen lisäksi halusimme tietää TAOKin tarpeet ja miten digimentoreina voisimme olla tekemässä TAMKia tunnetuksi edelläkävijäksi digitalisaatiossa ja mm. joustavien oppimismahdollisuuksien tarjoajana. Meillä TAOKissa painopiste tulisi olla erityisesti pedagogiikassa ja niissä välineissä, jotka edistävät pedagogisesti monipuolista ja laadukasta toimintaa. TAOKin pedagogisessa filosofiassa korostuvat tutkiva ote oppimisessa, autenttinen ja yhteisöllinen oppiminen ja yrittäjämäinen,  itseohjautuva ote.

Ensimmäinen ”virallinen esiintymisemme” digimentoreina ei alkanut vakuuttavasti.  Eräs kollegamme ei päässyt tilaisuuteen fyysisesti paikalle, ja olimme sopineet, että hän osallistuu etäyhteydellä käyttäen AdobeConnect (AC)-videoneuvottelusovellusta. Tämä on meille ja useimmille TAOKilaisille jo arkipäivää. Käytimme luokkatilan esityskonetta.  Olimme etukäteen laatineet tilaisuutta varten Prezi-esityksen, joka oli tarkoitus jakaa AC:ssa.  Hetken ihmettelimme, miksi emme saaneet AC:ssä näytön jakoa tehtyä. Taisi pari minuuttia vierähtää siihen, että nolona yleisön edessä ihmettelimme tätä ”digimaailman” meille tekemää jäynää, kunnes tajusimme, missä on ongelma. Vaikka me olimme vetäjän roolissa tässä tilaisuudessa, niin AC:ssa isäntänä olikin osallistuja emmekä me. Ja hänellekin asetelma taisi olla uusi, koska hän ei ollut huomannut etukäteen antaa meille Presenter-oikeuksia. Toki heti, kun ongelma selvisi, se myös osattiin ratkaista.  Taisi ”mister Murphy” haluta muistuttaa digimentoreita jostakin.

Esittelimme muutamalla sanalla, keitä olemme. Jorin tietysti TAOKin henkilökunta tunsi entuudestaan. Marja on vielä varmasti monille tuntemattomampi. Marja aloitti TAOKissa tämän vuoden alussa. Verkkopedagogiikka, some- ja virtuaalimaailma ja sen monet työvälineet tulivat kovinkin tutuiksi VirtuaaliAMK-verkoston (amk.fi) vetäjänä ja palveluiden kehittäjänä. VirtuaaliAMK-verkoston taival kesti 15 vuotta. Jori on paneutunut tähän alueeseen perusteellisemmin viimeisen neljän vuoden aikana.

TAOKissa verkkovälineitä käytetään rohkeasti ja monipuolisesti. Opettajan osaamisvaatimukset muuttuvat ja verkon välineitä tulee jatkuvasti uusia. Kukaan ei pysty kaikkea osaamaan eikä omaksumaan.  Perehtyminen on tehtävä oman toimen ohella. Ja kun vielä kehityksen vauhti on hurja laajalla rintamalla yhtäaikaisesti, niin haastetta riittää. TAOKin Digimentoreina pyrimme edistämään rohkeita kokeiluja ja jakamaan kokemustietoa sekä toimimaan ns. tiedonkulun solmupisteinä. Solmupisteellä tarkoitamme sitä, että haluamme olla sekä jakamassa kokemuksia uusista välineistä että myös kuulemassa muiden kokeiluista ja kokemuksista, jotta voimme puolestamme jakaa tietoa eteenpäin. Digimentoreina voimme olla suunnittelemassa innovatiivisia ratkaisuja yhdessä TAOKin pedagogiikan huippuasiantuntijoiden kanssa.

Jori esitteli Ilkka Haukijärven tekemää kalvosarjaa, joihin TAMKin tahtotila oli kirjattu. TAMKin visio on kunnianhimoinen, mutta innostava: ” TAMK on tunnettu ja tunnustettu edelläkävijä kansainvälistyvässä korkeakoulutuksen digitalisaatiossa, opiskelija- ja asiakaslähtöisessä koulutuksen kehittämisessä ja joustavien oppimismahdollisuuksien tarjoajana. ”

Prezi-esityksemme kalvotekstit näkyivät liian pieninä, mutta Prezin hyvä puoli on se, että siinä voi zoomata sitä kohtaa, jonka haluaa yleisön näkevän kunnolla. Prezi on erinomainen esityssovellus ja hyvin monipuolinen. Opefoorumia varten tehty Prezi-esitys löytyy osoitteesta: http://prezi.com/fa3mewfpsti0/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Prezi-esityksen tekeminen ja esittäminen vaativat hieman opettelua, mutta on vaivan arvoinen. Voimme suositella lämpimästi Prezin käyttöä PowerPoint-esitysten sijaan. Sillä saa elävyyttä ja vaihtelevuutta omaan esitykseensä. Toki myös PowerPointista löytyy ominaisuuksia monipuolisesti. PowerPointilla voi tehdä toimivia animaatioita ja puheen voi tallentaa osaksi esitystä.

Vararehtorimme Päivi Karttunen oli myös paikalla. Päivi otti esille asian, jota ei pidä unohtaa: Nimittäin oppimista, joka ei ole muuttunut, vaikka välineet ovatkin tänä päivänä hyvin erilaisia verrattuna aiempiin. Digimentoreina pyrkimyksemme on erityisesti painottaa tekemisiämme oppimisen näkökulmasta. Tekniikka voi olla parhaimmillaan hyvä apuväline ymmärtävään syväoppimiseen.

Tilaisuudessa keskustelimme, miten suhtaudumme Tabulaan oppimisalustana. Oppimisalustat eivät enää välttämättä edusta tämän päivän joustavia, yhteisöllisyyttä tukevia oppimisympäristöjä. Kotipesä tarvitaan ja Tabula voi toimia kotipesänä, mutta muita välineitä kannattaa hyödyntää Tabulan lisäksi.

Aswergarden.ch-sovellus on hyvä väline mm. kyselyiden tekemiseen. Olimme pyytäneet osallistujia ottamaan omat kannettavat tietokoneensa mukaan. Sovelluksella kysyimme tässä tilaisuudessa, miten digimentorit voisivat olla kanssakulkijoina avuksi TAOKin henkilöstölle?

Tulos näytti seuraavanlaiselta:

answergarden_vastaukset

Jotain kivaa 🙂”.  Mitähän se mahtaisi olla?  Yleisömme toivoi, että erilaisissa TAOKin yhteisissä tilaisuuksissa voisimme käyttää jatkossakin jotain ”kivaa” välinettä, kuten nyt käytimme AswerGardenia. Ajatus tuntui mukavalta.  Toivottavasti saimme yksikössämme positiivisen ”draivin” päälle ja innostuksen kehittää omaa ryhmäopettajuutta.

Jori esitteli omassa puheenvuorossaan esimerkkivalikoiman työkaluja, joista saattaa löytyä käyttökelpoisia välineitä myös TAOKissa. Hän käytti esittelyyn Tagul-sovellusta. Valikoiman löydät tästä osoitteesta: https://tagul.com/dm699exbjiku/digital-apps-and-categories.

Moninaiset verkosta löytyvät ilmaissovellukset omaavat myös kolikon toisen puolen asioita, kuten haittaohjelmat.  Virus- ja tietosuoja sekä -turva-asiat tulisi ottaa TAOKissa huomioon. TAMK tarjoaa turvallisen ympäristön toimia verkossa, mutta jos käytämme sovelluksia, joita lataamme ”saiteilta”, jotka eivät ole luotettavia, vaarana on saastuttaa omat koneemme. Opiskelijoillamme ei välttämättä oli tietoturva kunnossa omilla koneillaan ja tämä olisi hyvä meidän opettajina muistaa. Meillä TAMKissa tietoturva on tosi hyvin hoidettu ja voimme tarvittaessa kiikuttaa koneemme huoltoon. Tällaista mahdollisuutta ei opiskelijoillamme välttämättä ole.

TAOKin Digimentorit ovat varmimmin tavoitettavissa alkuviikosta. Toivomme, että TAOKin väki ottaa rohkeasti yhteyttä.

Marja Keränen
Jori Leskelä

2 thoughts on “Digiä TAOKissa

  • hei kaikki,
    Hyvältä kuulostaa. Digimentoritoiminta on varmasti iso alkel eteenpäin TAMKin toimintaympäristön kehtitämisessä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *