Carpe Diem!

Tapasin TAMKin 21st Century Educators koulutusohjelman vetäjän Mark Curcherin menneellä viikolla. Agendallamme oli yhdessä pohtia keinoja, joilla voisimme osaltamme edistää digimentoreiden yhdessä tekemistä ja uuden oppimista. Lähtökohtana oli, että rakentaisimme yhtenäisen juonen digimentoreiden noin kerran kuussa pidettäville lähitapaamisille – juonen, joka ennen kaikkea tukisi ja edistäisi digimentoreiden yhdessä oppimista ja osaamisen kehittämistä. Tätä kehittyvää osaamista me digimentorit voisimme sitten hyödyntää toimiessamme työyhteisöissämme kehittäjinä ja vertaistukena.

Mark otti esille erittäin mielenkiintoiselta kuulostavan verkko-opintojen suunnittelumallin, jonka on kehittänyt prof. Gilly Salmon (http://www.gillysalmon.com/about.html). Jo mallin nimi ’Carpe Diem’ itsessään herätti minussa kiinnostusta oppia lisää. Malliin syvemmin perehtynyt Mark suunnittelee ja fasilitoi digimentoreille yhteisen kevään aikana toteuttavan kokonaisuuden, jossa keskiössä on tiimityö ja yhdessä oppiminen. Carpe Diem-malliin perustuva ”ohjelma” startataan kevään aikana.

Jo ennen kuin pääsen autenttisesti nauttimaan mallin ja yhdessä oppimisen hedelmiä, päätin pintapuolisesti tutustua Gilly Salmonin lähestymistapaan. Carpe Diem nojaa vahvasti tiimikeskeiseen verkko-opetuksen ja -oppimisen kehittämiseen (learning design), jossa kehitysprosessi rakentuu kuudesta päävaiheesta (Huom! vapaat suomennokset):

  • Tavoitteiden hahmottaminen: tunnistetaan ja kirjataan keskeiset tavoitteet ja määritellään missio
  • Kuvakäsikirjoituksen tekeminen: visuaalinen kuvaus opetuksen, oppimisen ja arvioinnin prosessista
  • Prototyypin rakentaminen onlineen: kokeilu ja protoilu, ensimmäisten ”e-tiviteettien” konkreetinen luominen
  • Todellisuustsekkaus: vertaiset arvioivat prototyyppiä ja antavat kehittävää palautetta
  • Arviointi ja hienosäätö: hienosäätöjen tekeminen, ajoitusten hiominen, tarvittavien muiden toimenpiteiden tunnistaminen ja vastuiden määrittelyt
  • Seuraavien vaiheiden suunnittelu: työsuunnitelman laatiminen tiimin kesken

Kaiken kaikkiaan tiimikeskeinen kehittäminen ja autenttinen oppiminen osana sitä ovat tehokas tapa edistää organisaation oppimista. Erityisesti jos ja kun kehittyvä osaaminen leviä viruksen lailla läpi organisaation. Henkilökohtaisesti pidän design-lähestymistavasta kehittämiseen. Käytännön kokemuksia Carpe Diem mallin hyödyntämisestä tulossa jakoon myöhemmin keväällä!

Carpe Diem

Lukijat voivat tutustua Salmonin malliin osoitteessa: http://www.gillysalmon.com/carpe-diem.html

One thought on “Carpe Diem!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *