Kaksi kuukautta takana – Missä mennään?

TAMKin Digimentorit ovat toimineet nyt tarkalleen kaksi kuukautta. Tähän kahteen kuukauteen on mahtunut paljon asioita, uuden kokeilemista, tukea, koulutusta, oman toiminnan ja työvälineiden kehittämistä hyvien olemassa olevien mallien pohjalta. Viime aikoina olemme erityisesti pohtineet, miten varmistamme ryhmämme yhdessä oppimisen ja uuden osaamisen luomisen. Kahden kuukauden ajanjakso on osoittanut mielestäni hyvin, että yksi digimentoritoiminnan lisäarvo mentoreille itselleen on oppiminen toisiltamme. Haluamme kuitenkin parantaa näitä yhteisöllisen oppimisen edellytyksiä entisestään, ja siksi lähdimme yhteistyössä TAMKin muiden asiantuntijoiden kanssa suunnittelemaan kevään aikana toteutettavaa yhteistyöskentelyyn perustuvaa design-työpajakokonaisuutta Carpe Diem!. TAMKissa muun muassa digitaalisten oppimisresurssien suunnittelu ja tuotanto on saanut aivan uudenlaista tuulta purjeisiinsa, ja tässä kehittämisessä myös Digimentorit ovat varmasti kaivattu kehitys- ja tukiresurssi. Niinpä onkin tärkeää, että kehitämme myös omaa ”työkalupakkiamme”.

Pidimme Digimentoreiden toisen työpajan kuluneella viikolla. TAMKin Floworks-yksikön Kseniya oli suunnitellut työpajan toiminnalliseksi tehtäväksi hieman muokatun version nk. Value Proposition Canvasista (VPC, katso esim: http://www.businessmodelgeneration.com/canvas/vpc). Työpajaan osallistujat jaettiin kolmeen pienryhmään, joissa pohdittiin VPC:n mukaisesti opetuksen toteuttamista, ohjausta ja oppimista erityisesti opiskelijan näkökulmaa korostaen. Mielestäni harjoite oli hyödyllinen, sillä se ohjasi hyvin holistisesti pohtimaan opiskelijan näkökulmaa ”tuotteidemme ja palveluidemme” käyttäjänä ja lisäarvon saajana. Lähestymistapa sai toki myös lievää kritiikkiä osakseen, sillä osaamistavoitteiden näkökulma jäi jokseenkin piiloon. Joka tapauksessa, harjoitteena reaktioiden perusteella kuitenkin myönteinen yhteisöllinen hand-on kokemus.

20160311_101334 20160315_115057

Työpajan lopuksi Mark Curcher esitteli koko porukalle Gilly Salmonin Carpe Diem-mallin (ks. http://www.gillysalmon.com/carpe-diem.html), ja sovimme ensimmäisen puolen päivän mittaisen Carpe Diem-työpajan, jossa lähdemme tiimeinä suunnittelemaan digitaalisia oppimisresursseja. Resurssien teemat tarkentuvat ensimmäisessä työpajassa, mutta fokus lienee sellaisten sisältöjen toteuttamisessa, joista on hyötyä TAMKin digiosaamisen kehittämisessä. Tavoitteena on tietenkin samalla oman osaamisemme ongelmalähtöinen kehittäminen, josta voimme sitten ammentaa omissa työyhteisöissämme toimiessamme.

Aurinkoista kevättä toivottaen,

Ilkka

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *