Digimentorit puoli vuotta!

Digimentoreiden ensimmäinen puolivuotinen on takana ja on sopiva hetki tehdä tiivis yhteenveto toiminnasta näin verkoston vetäjän silmin. Digimentorit ovat olleet kiitettävän aktiivisia toimijoita omissa koulutusyksiköissään ja mukana hyvin monenlaisissa kehittämiseen liittyvissä asioissa. Myös henkilökohtaisella tuella on kuuleman mukaan ollut paljon kysyntää – kollegoiden on ollut helpompi lähestyä digimentoreita tietäen, että he ovat muun muassa juuri tätä varten.

Digimentorit ovat järjestäneet yksiköissään erilaisia osaamisen kehittämisen tilaisuuksia, kuten koulutukset ja työpajat, ja tuoneet tätä kautta uutta tietoa ja myötävaikuttaneet osaamisen kehittymiseen. Esimerkiksi TAOKissa digimentorit Marja ja Jori ovat systemaattisesti järjestäneet TAOKin henkilöstölle suunnattuja perehdytystilaisuuksia. Yksi ilahduttava piirre toiminnassa on, että digimentorit jakavat aktiivisesti myös keskenään tietoa, ja moniin kysymyksiin onkin saatu vastaukset hyvin ripeästi tämän ansiosta. Tämä oli yksi keskeinen tavoite jo toimintaa suunnitellessa.

carped diem

Kehitteillä olevan kurssin kuvakäsikirjoitus

Kevään aikana järjestimme nk. Carpe Diem -työpajat, joissa opimme käytännönläheisesti verkko-opintojaksojen ja -resurssien 5-vaiheisen suunnittelumallin (vt. Carpe Diem-malli) samalla, kun pienryhmissä kehitimme uusia kurssejamme. Suurin arvo tästä työskentelystä tuli mielestäni erityisesti siitä, että hommaa vietiin eteenpäin tiimeinä. Itsessään Carpe Diem-mallikin sai positiivista palautetta selkeytensä vuoksi. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tällaisten mallien keskeinen hyöty on, että ne tarjoavat selkeän rakenteen kehittämistyölle.

carped diem2

”How to design an online course”-suunnitteluryhmä ja työpajojen vetäjä Mark Curcher työssään.

Yksi tiimeistä (Henri, Hanna P. ja Ville) lähti suunnittelemaan TAMKin henkilöstön osaamisen kehittämistarpeita palvelevaa verkkokurssia. Verkkokurssin nimeksi tuli ”How to design an online course”. Kurssin kesto on kuusi viikkoa, jonka aikana osallistujat perehtyvät autenttisesti Carpe Diem-malliin, eli tuottavat samalla omaan opetukseensa sisältyvän uuden verkko- tai monimuotokurssin mallia hyödyntäen. Suunnitelmissa on, että ”How to design an online course” julkaistaan syksyllä ja ensimmäiset osallistujat olisivat suorittaneet koulutuksen vuoden loppuun mennessä. Kurssi täydentää erinomaisesti olemassa olevaa henkilöstön osaamisen kehittämisen tarjontaa sekä vahvistaa entisestään digimentoreiden panosta TAMKin kehittämiseen.

Kevään päätöstapaamisessa toukokuun puolessa välissä kävimme vielä läpi eri tiimien Carpe Diem-tuotokset ja keskustelimme kevään kokemuksista digimentorin roolissa. Täytyy muuten mainita, että esimerkiksi Henrin, Hanna P:n ja Villen kehittelemä kurssi vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, hyödylliseltä ja mielekkäältä. Kurssilla oli paljon hienoja oivalluksia esimerkiksi aktiviteettien ja yhteisöllisen tiedonjakamisen edistämiseksi, ei pelkästään kurssin sisäisesti vaan koko TAMKissa.

Oma yleinen havaintoni on, että verkoston tunnettuus TAMKin sisällä on kehittynyt hyvin. Tästä tietenkin on kiittäminen itse digimentoreita, jotka ovat aktiivisesti tuoneet toimintaa esille omilla vastuualueillaan. Verkoston vaikuttavuuden mahdollistaminen edellyttää aktiivista esillä oloa ja tietoisuuden levittämistä läpi TAMKin. Yhteenvetona voin verkoston vetäjänä todeta, että meillä on erinomaiset lähtökohdat jatkaa kohti syksyä.

Hyvää kesää lukijoille toivottaen!

Ilkka

Lisätietoja Carpe Diem-mallista: http://www.gillysalmon.com/carpe-diem.html

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *