Digitaaliset palvelut – välineiden vai toimintamallien muutosta?

Kuljet terveyskeskuksessa pitkää käytävää kohti lääkärin vastaanottoa. Etsit katseellasi ilmoittautumispistettä ja huomaat laitteen, joka odottaa kela-korttiasi tunnistaakseen kenestä on kyse. Syötät korttisi laitteeseen ohjaavan kuvan mukaisesti, näyttötaulu ilmoittaa henkilöllisyytesi, jonka vahvistat. Näyttöruudulle ilmestyy varaamasi aika ja selkeä ohje minne siirryt odottamaan kutsua vastaanotolle. Kuka kaipaa ihmistä ilmoittautumistiskillä? Jonoa takanasi, jossa olivat vääjäämättä kuulevat terveysongelmaasi ja varaamaasi aikaa koskevat tiedot

Hyvän digitaalisen palvelun tunnistaa siitä, että se helpottaa aiempaa palvelun tuottamista tai asiakaskokemusta. Niinkö?

ODA -hankkeessa tuotettu näkemys toimintamallien muutoksesta.

ODA -hankkeessa tuotettu näkemys toimintamallien muutoksesta.

Terveydenhuollon asiakkuus on muutoksen alla. Lähivuosina voimme tehdä eOmahoitokannassa terveystarkastuksen (Hämeenlinna:minunterveyteni.fi). Tietokanta osaa neuvoa tekijää terveyttä edistäviin toimiin ja antaa ohjeita omahoitoon. Mikäli kärsit terveysvaivasta, voit täyttää oirearviolomakkeen ja saada ohjeita virtuaaliterveysaseman ammattilaiselta. Voit tallentaa terveyteen liittyviä tietojasi, kuten painon, pituuden, verenpainearvon tai unesi määrän ja saat tallentamasi perusteella analyysejä terveydentilastasi ja ohjeita sen kohentamiseen. Tämä kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen, halukkuuteesi käyttää ja hyödyntää digitaalisia terveyspalveluja, vapaaehtoisuuteen tallentaa tietojasi siinä määrin kuin haluat.

Terveydenhuollon digitaalisten palveluiden kehitys käynnistyi teknisen ja teknologisen kehityksen myötä ja on vähitellen muokkaamassa palvelun tuottamisesta jotakin aivan uutta ja erilaista. Organisaatio- tai tehtäväkeskeisyyden sijaan palvelut tuotetaan tulevaisuudesta asiakkaantarpeisiin sopien, hänen kyvykkyytensä, terveytensä ja osaamisensa huomioiden. ODA (Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut) -hankkeessa kehitetään kuntien hankkeina tulevaisuuden asiakaskeskeisiä palvelumalleja. Oleellisena elementtinä palveluiden tuottamisessa tulee olemaan asiakkaan, potilaan valinnanvapaus. Muutosvastarinnalle itää siemeniä, työ ja toimintatavat terveydenhuollossa muuttuvat.

Opetuksen digitaalisuudessa hurahdettiin aluksi välinehuumaan. Organisaatioihin tuotettiin tietokoneluokkia ja sittemmin hankittiin tablet -laitteita. Aika ja kehitys vei meitä kohti BYOD (Bring your own devices) -vaihetta, joka alkaa vähitellen olla opiskelussa itsestäänselvyys. Teknologia alkaa olla yhä helpommin käytettävää, on kyse sitten laitteista tai erilaisista ohjelmistoista.

Digiloikasta puhutaan, taitoja koulutetaan. Onko kyse kuitenkaan teknologian tai digitaalisuuden käyttöönotosta, vai sittenkin toimintamallien muutoksesta? Opiskelija ja opiskelun mahdollisuudet keskiöön. Olemmeko valmiita?

Taru Lehtimäki

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *