Älykäs kampus?

Smart siellä, smart täällä – älykaupunki, älykäs liikenne, älykäs terveys. Entä älykäs korkeakoulutus, tai vaikkapa rajatummin älykäs kampus, mitä se voisi tarkoittaa? Olen pohtinut tätä ajatusta ajoittain, kytkien pohdintani siihen tausta-ajatukseen, että korkeakoulujen pitäisi olla digitalisaation eturintamassa. Enkä puhu nyt pelkästään digipedagogiikasta tai digitalisaation liittyvistä opintosisällöistä, vaan kokonaisvaltaisesta digitalisaation mahdollisuudet hyödyntävästä innovativiisesta koko korkeakouluorganisaation kehittämisestä.

”Kampuskokemus” on mielestäni hyvin oleellinen elementti tässä kokonaisvaltaisessa kehittämisessä, ja sitä kehittämällä on mahdollisuus vaikuttaa myönteisesti opiskelijoiden, henkilöstön, vierailijoiden jne. kokemaan laatuun kampuksen ja sen palveluiden hyödyntäjinä . Väitän, että digitalisaation ansiosta tulemme, jos emme jo ole, muuttamaan käsitystämme ja suhtautumistamme myös tähän nk. kampuskokemuksen kehittämiseen. Nykyteknologiaa ja järjestelmiimme syntyvää dataa hyödyntämällä pystymme luomaan kampuksellemme poikkeuksellisia palveluita ja nostamaan palveluidemme käyttäjien laatukokemus täysin uusiin sfääreihin. TAMKissa on jo liikehdintää hyvään suuntaan, ja myös digistrategiamme viime syksyisen päivityksen yhteydessä älykäs kampus -teemakin tuli näkyville aikaisempaa huomattavasti vahvemmin.

TAMK.nyt -lehden viimeisimmän numeron artikkelissa (http://tamknyt.tamk.fi/internet-of-things-tilaa-ja-tyokaluja-villeillekin-ideoille/) esitellään uusia IoT-laboratorioitamme. Artikkelissa kerrotaan mm. siitä, miten TAMKin uuden kuntokeskuksen kuntosalin laitteita on anturoitu yhteistyössä liikuntapalveluiden ja tietotekniikan koulutusohjelman kanssa, tähtäimenä kerätä reaaliaikaisesti dataa kuntosalilaitteiden käytöstä ja analysoida tätä dataa kuntosalipalvelun jatkokehittämiseksi. Loistava esimerkki, joka istuu nk. älykäs kampus-tematiikkaan erinomaisesti – ja myös yhdistää opiskelijoiden osaamisen kehittymisen, yksiköiden välisen yhteistyön ja korkeakouluorganisaation digitalisaatiolähtöisen kehittämisen.

Toinen esimerkki on erään laajemman, Tampereen yliopiston vetämän tutkimushankkeen puitteissa TAMKin pääkampukselle toteutettava sisätilapaikannuksen pilottiympäristö, jossa tavoitteena on ensi vaiheessa testata mm. palveluiden löydettävyyden kehittämistä sisätilapaikannusteknologian avulla. Jatkoa ajatellen tällainen teknologia tarjoaa paljon mahdollisuuksia ”kampuskokemuksen” kehittämiseksi, kun erilaista tietoa yhdistellään ja tuotetaan automatisoituja palveluita kampuksen käyttäjille saumattomasti, kohdennetusti ja personoidusti. Tämän pilottiprojektin toteutukseen tulevat osallistumaan ja pilottiympäristöä hyödyntämään tietotekniikan ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelmat, tietohallinto-yksikkö sekä sisäisiä palveluita tuottavat toimijat.

Lopuksi vielä yhdenlainen käyttäjätarina, jossa hyvin lyhyesti ja tietystä näkökulmasta tavoittelen ”älykkään kampuskokemuksen” henkeä:

Minna-opiskelija saapuu eräänä aamuna kampuksen pääaulaan. Samalla hänen älykännykkänsä ”kampusappi” toivottaa hänet tervetulleeksi ja ohjaa Minnaa visuaalisesti ja reaaliaikaisesti kohti oikeaa ryhmätyötilaa, jossa hänen henkilökohtaisen lukujärjestystietonsa ja toteutuksen/opintojakson paikkatiedon perusteella tulisi pian olla. Samalla kun Minna kävelee ruokalan ohi, suunnatessaan kohti oikeaa ryhmätyötilaa, sovellus ilmoittaa Minnalle päivän menun, personoiden viestin juuri Minnan asiakasdatan perusteella. Analytiikka näyttää, että Minna suosii kalaruokia.

Minna jatkaa matkaansa kohti ryhmätyötilaa. Y-kampuksen ohittaessaan, sovellus ilmoittaa tulevista yrittäjyysmoduuleista, ja koska Minna on jo suorittanut moduuli 1:n, sovellus ilmoittaa Minnalle suoraan moduuli 2:sta ja tarjoaa ilmoittautumismahdollisuuden.

Lopulta Minna saapuu määränpäähänsä ryhmätyötilaan. Kahden tunnin ohjatun ryhmätyöskentelyn jälkeen sovellus pyytää Minnaa antamaan välittömän palautteen ryhmätyösessiosta. Minna antaa palautteen. Palaute kohdentuu täsmällisesti juuri kyseiseen ryhmätyösessioon ja sen ohjaajalle.

-Ilkka H.

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *